شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۸۷۳
تاریخ انتشار : ۲۶ : ۱۵ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
ناهید مسلمی که این روز‌ها دوران نقاهت بعد از عمل زانویش را می‌گذراند، می‌گوید در چند وقت اخیر تنها پیشنهاد بازی در سریال «یاغی» به کارگردانی محمد کارت را پذیرفته است.

سپیده شریعت رضوی :  شاید بسیاری از مخاطبان ناهید مسلمی بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما را از زمان ایفای نقش «بتول خانم» در سریال «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی شناخته باشند، اما ایشان بازیگری را برای نخستین بار در سال ۱۳۵۷ در نمایش «دیکته و زاویه» به کارگردانی «بهرام دهقان» تجربه و مدتی هم در کلاس‌های رکن الدین صادقی شرکت کرد و در نهایت فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۶۲ که به موسسه «آناهیتا» به مدیریت  مصطفی اسکویی وارد شد، آغاز کرد.

این بازیگر که در رادیو هم فعالیت دارد، تاکنون جوایز مختلفی را در جشنواره‌های مختلف تئاتر کسب کرده و در آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی نیز حضور داشته که آخرین کار وی در سینما «شنای پروانه» ساخته محمد کارت بوده و آخرین اثر تلویزیونی نیز «زوج و فرد» به کارگردانی علیرضا نجف‌زاده بوده است.

ناهید مسلمی اگرچه ۲ سال است از سینما و تلویزیون فاصله گرفته، اما در شبکه نمایش خانگی با ۲ اثر «می‌خواهم زنده بمانم» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و «سیاوش» به کارگردانی سروش محمدزاده میزبان مخاطبان خود بوده است.

کم‌کاری این بازیگر در ۲ سال اخیر باعث شد به سراغ گفتگو با او برویم و از آخرین وضعیت جسمانی و فعالیت‌های هنری‌اش جویا شویم.
 
نقش متفاوتی را در «یاغی» ایفا می‌کنم | محمد کارت توانایی‌هایم را به تصویر می‌کشد! | تنها برای ضبط نمایش‌های رادیویی به رادیو می‌روم!

ناهید مسلمی در ابتدا با اشاره به اینکه مدتی است به دلیل عمل زانو و گذراندن فیزیوتراپی پیشنهاد‌های مختلفی را که از تلویزیون و تله‌تئاتر داشته، رد کرده است  به دیباچه گفت : عمل زانویم موفقیت‌آمیز بود، اما فکر نمی‌کردم دوران نقاهتم انقدر طولانی شود البته، چون فرد فعالی بودم و در حال حاضر ریتمم کمی کٌند شده است، این دوران برایم به گونه دیگری می‌گذرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها برای ضبط نمایش‌های رادیویی به رادیو می‌روم البته پیشنهاد دیگری هم در این دوران پذیرفتم که بازی در سریال شبکه نمایش خانگی «یاغی» به کارگردانی محمد کارت بود. بیشتر کار من در این سریال انجام شده و تنها یک سکانس از بازی من باقی مانده است.

این بازیگر تلویزیون با بیان اینکه تصویربرداری «یاغی» همچنان ادامه دارد، درباره نقش خود مطرح کرد: درست است که طول نقشم زیاد نیست، اما نقش پُررنگ و متفاوتی دارم. جالب است که من و علی شادمان کم کم تبدیل به یک زوج هنری می‌شویم چراکه در آثار مختلفی پارتنر یکدیگر بوده‌ایم و در این کار هم مانند سریال «می‌خواهم زنده بمانم» من نقش عمه ایشان را ایفا می‌کنم.

مسلمی با اشاره به اینکه اولین همکاری‌اش با محمد کارت در «شنای پروانه» رقم خورد، تصریح کرد: تجربه بسیار جذاب و خوبی با ایشان در این فیلم سینمایی داشتم چراکه بسیار کاربلد و زحمت‌کش است و از قبل می‌داند، چه می‌خواهد. محمد کارت کارگردانی است که کاملا همراه بازیگر است البته منظور من این نیست که بازیگر را در یک چارچوبی قرار بدهد بلکه در تمام لحظات در تکاپو با بازیگر است و پابه‌پای او پیش می‌رود.  

وی تاکید کرد: پیشنهاد بازی در «یاغی» را پذیرفتم چراکه همیشه می‌توان از ایشان یاد گرفت و چیزی برای عرضه کردن دارد. همچنین ایشان از توانایی‌های بازیگران استفاده می‌کند و این نکته بسیار مهمی‌ست. من این همه سال کار تئاتر کرده‌ام و معتقدم باید در تصویر نشان داده شود، اما تاکنون کمتر کارگردانی توانسته است توانایی‌های من را به نمایش بگذارد در حالیکه محمد کارت این کار را انجام داد.

بازیگر «همه چیز آنجاست» در پاسخ به این پرسش که علت اقبال بازیگران به شبکه نمایش خانگی به چه علت است، تصریح کرد: من پس از سال ۹۸ که سریال «زوج و فرد» را کار کردم دیگر پیشنهادی را نپذیرفتم چراکه محدودیت در آثار سیما وجود دارد. من ۶۵ سالم است و فکر نمی‌کنم اگر یک تار موی من از زیر روسری بیرون بیاید، فاجعه‌ای رخ بدهد، اما اتفاق افتاده است زمانی که می‌خواهم جلوی دوربین آثار تلویزیونی بروم آنقدر دوستان درگیر محدودیت‌های ظاهری می‌شوند که من تمرکز و خلاقیت خود را از دست می‌دهم. برایم عجیب است که بعد از این همه سال هنوز این مسایل وجود دارد.

مسلمی ادامه داد: از سوی دیگر متاسفانه کیفیت فیلمنامه‌های تلویزیونی بسیار افت کرده و زمین تا آسمان با کار‌های نمایش خانگی متفاوت است البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که دست نویسندگان در شبکه نمایش خانگی بازتر است.

وی با بیان اینکه دستمزد در شبکه نمایش خانگی بیشتر است و به موقع هم پرداخت می‌شود، توضیح داد: برای من اینگونه بوده است که دستمزدم را به موقع و با احترام پرداخت کرده‌اند یعنی تهیه‌کننده در پایان پروژه نگفته است ورشکست شده‌ام و نمی‌توانم دستمزد شما را پرداخت کنم چراکه این اتفاق در آثار تلویزیونی برایم رخ داده است. حداقل ترجیح من این است که با اعصاب راحت‌تری کار کنم و مشکل مالی برایم پیش نیاید.
 
نقش متفاوتی را در «یاغی» ایفا می‌کنم | محمد کارت توانایی‌هایم را به تصویر می‌کشد! | تنها برای ضبط نمایش‌های رادیویی به رادیو می‌روم!


این بازیگر رادیو در ادامه با اشاره به اینکه از مسئولان برای واکسینه نکرده هنرمندان گله‌مند است، گفت: کار ما، کاری گروهی است و به نظر من اولین کاری که مسئولان باید برای ما انجام می‌دادند این بود که گروه‌های فیلمبرداری و بچه‌های رادیو را واکسینه می‌کردند که متاسفانه این کار را بسیار دیر شروع کردند و ما هنرمندان زیادی را در این مدت از دست دادیم.

مسلمی افزود: ۲ هفته است که واحد نمایش رادیو به دلیل شرایط سخت کرونایی این روز‌ها تعطیل شده است، اما شنیده‌ام که جام‌جم شروع به واکسینه کردن بچه‌های رادیو کرده است که خبر خوبی است و من هم خوشبختانه از طریق موسسه هنرمندان پیشکسوت واکسن دریافت کرده‌ام.

وی در پایان با اشاره به اینکه از ابتدای کرونا تاکنون شرایط سختی بر تئاتر حاکم بوده و هست، عنوان کرد: مسئولان به بچه‌های تئاتر نرسیده‌اند و این ۲ سال بسیار بر این بچه‌ها سخت گذشته است. مبالغی هم توسط نهاد‌های مختلف برای تئاتری‌ها در نظر گرفته شد، بسیار ناچیز است و نمی‌توانند زندگی خود را بگذرانند امیدوارم فکری به حال این دوستان بشود.  
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳